Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. św. Mikołaja

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. św. Mikołaja

62-600 Koło; ul. Kolejowa 15

tel. 63 2720457

sosw.kolo1@wp.pl

 

  • Kalendarium

    Wtorek, 2024-05-07

    Imieniny: Augusta, Gizeli

  • Kartka z kalendarza

  • Kontakt

    62-600 Koło; ul. Kolejowa 15

    tel. 63 2720457,

    sosw.kolo1@wp.pl

„ Pozytywny zawrót głowy ”

„ Pozytywny zawrót głowy ”  to tytuł projektu który został zrealizowany w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kole. Projekt wspólnie opracowali Pan Piotr Mroczkowski – terapeuta integracji sensorycznej i Pani Elżbieta Budzińska – dyrektor SOSW w Kole.

Wniosek został pozytywnie rozpatrzony i nasza placówka otrzymała dotację w wysokości 18.000  na zakup nowoczesnego sprzętu do prowadzenia terapii integracji sensorycznej. Wraz z początkiem października nasi uczniowie oraz dzieci uczęszczające na zajęcia terapii integracji sensorycznej w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju mogą korzystać z nowoczesnego systemu SENSIS. W skład systemu wchodzą: podwiesie, siatka linowa, kładka do ćwiczeń równoważnych, materace, drabinka, maglownica, podwieszane trampoliny ( zwykła i elastyczna ), zestaw wspinaczkowy, zestaw lin, podwieszany tunel, podwieszana gruszka. 

     Terapia S.I.  jest dla dziecka zabawą ( tzw. terapią naukowej zabawy ), podczas której wykonuje ono szereg zadań ( z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu ) dostarczając sobie odpowiedniej ilości i jakości bodźców zmysłowych oraz prowokując  układ nerwowy do prawidłowej integracji tych bodźców. Aby zajęcia były atrakcyjne wykorzystuje się do nich różnego rodzaju huśtawki, liny, deskorolki, drabinki do wspinania itd. Dziecko skacze, czołga się, pokonuje tory przeszkód, dobrze się przy tym bawiąc.   Ciągłe balansowanie na granicy możliwości dziecka poprawia organizację ośrodkowego układu nerwowego i wpływa na zmianę zachowania w sferze motorycznej oraz emocjonalnej, poprawia funkcje językowe i poznawcze, a przede wszystkim przejawia się lepszą efektywnością uczenia się. Podczas terapii nie uczy się dziecka konkretnych umiejętności, lecz poprawiając integrację sensoryczną wzmacnia procesy nerwowe leżące u podstaw tych umiejętności.

Tekst i zdjęcia: Piotr Mroczkowski.