Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. św. Mikołaja

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. św. Mikołaja

62-600 Koło; ul. Kolejowa 15

tel. 63 2720457

sosw.kolo1@wp.pl

 

  • Kalendarium

    Sobota, 2024-04-27

    Imieniny: Sergiusza, Teofila

  • Kartka z kalendarza

  • Kontakt

    62-600 Koło; ul. Kolejowa 15

    tel. 63 2720457,

    sosw.kolo1@wp.pl

Zajęcia terapeutyczne metodą Halliwick

Od lutego uczniowie naszej szkoły uczęszczają na zajęcia odbywające się na Pływalni Miejskiej w Kole. Zajęcia prowadzone są indywidualnie w ramach zajęć rewalidacyjnych. Zajęcia prowadzone są przez osobę która ukończyła kurs zaawansowany wg koncepcji Halliwick. Halilwick jest jedyną w swoim rodzaju metodą terapii w wodzie oraz nauki pływania dla osób w każdym wieku – zarówno zdrowych, jak i niepełnosprawnych. Zalecana jest szczególnie dzieciom z zaburzeniami neurologicznymi, emocjonalnymi i poznawczymi. Głównym celem metody Halliwick jest nauczenie się swobodnego przebywania w wodzie i przełamanie lęku. Ważne jest to, aby każdy uczący się pływania miał wsparcie indywidualne trenera, którego zadaniem jest nauczenie kontrolowania oddychania, poruszania i zachowania równowagi w wodzie. Ogromną korzyścią tej metody jest zmniejszenie napięcia mięśniowego i zwiększenie ruchomości stawowej. W środowisku wodnym dzieci i dorośli szybciej nabywają umiejętność koordynacji i poprawiają wydolność organizmu. Właśnie w wodzie osoba niepełnosprawna może poczuć się naprawdę zadowolona z siebie, zrelaksowana i po prostu szczęśliwa. Dla kogo Halliwick? • osób z dziecięcym porażeniem mózgowym, chorobami dystroficznymi, przepukliną oponowo - rdzeniową, • osób z zespołem Downa, • osób dorosłych po wylewach lub uszkodzeniach rdzenia kręgowego, • osób z autyzmem, • osób z ADHD, trudnościami w zachowaniu i uczeniu się, • osób z upośledzeniem umysłowym i innymi chorobami pochodzenia neurologicznego Założenia koncepcji Halliwick: • Najważniejsze jest dobre samopoczucie, tzw. water happiness. Nigdy nie osiągniemy sukcesu jeśli nie będziemy w pełni odczuwać zadowolenia z bycia w wodzie. • Każdemu dziecku towarzyszy instruktor, którego zadaniem jest m.in. odpowiednie wspieranie pływaka aż do momentu uzyskania przez niego pełnej niezależności (często po raz pierwszy w życiu!), pomaganie w początkowym przystosowaniu psychicznym do wody, poznaniu zasad kontroli balansu. • Uczymy powoli, w logicznym porządku, w tempie stosownym dla pływaka, upewniając się, że wszystkie poprzednie kroki są udoskonalone zanim przejdziemy do nauki kolejnych. Kładziemy nacisk na umiejętności i możliwości. • Nie używamy żadnych pomocy wypornościowych.

Tekst: Anna Białecka