CYBERPRZEMOC
W dniu 1 marca uczniowie klas IV-VIII uczestniczyli w ogólnopolskiej lekcji DBI online „Cyberprzemoc. Co mogę zrobić”
CYBERPRZEMOC – CZYM JEST I JAK ROZMAWIAĆ O NIEJ Z DZIECKIEM?
Niemal nieustanne przebywanie w internecie sprawia, że przenoszą się tam także zjawiska i problemy znane z realnego świata. Jednym z nich jest przemoc, która przybiera coraz bardziej wyszukane formy. Warto pamiętać, że przemoc online sprawa taki sam ból i wywołuje identyczne konsekwencje jak ta ze szkolnych korytarzy czy podwórek – jest rzeczywista, mimo że dochodzi do niej w sieci. Dla najmłodszych pokoleń przestrzenie offline i online tworzą bowiem spójną, nierozerwalną rzeczywistość.
Cyberprzemoc – definicja i formy
Cyberprzemoc to przemoc z użyciem urządzeń elektronicznych, najczęściej telefonu bądź komputera. Bywa określana także jako cyberbullying, nękanie, dręczenie, prześladowanie w internecie. Niezależnie od określenia, jej celem zawsze jest wyrządzenie krzywdy drugiej osobie. Cyberprzemoc to – podobnie jak przemoc tradycyjna – regularne, podejmowane z premedytacją działanie wobec słabszego, który nie może się bronić.
Do najczęstszych form cyberprzemocy należą:
· agresja słowna, np. wyzywanie na czatach internetowych, zamieszczanie komentarzy na forach internetowych w celu ośmieszenia, sprawienia przykrości lub wystraszenia innej osoby;
· upublicznianie upokarzających, przerobionych zdjęć i filmów;
· zamieszczanie przykrych komentarzy na profilach innych osób w portalach społecznościowych;
· włamanie na konto i podszywanie się pod kogoś;
· szantażowanie;
· ujawnianie sekretów;
· wykluczanie z grona „znajomych” w internecie;
· celowe ignorowanie czyjejś działalności w sieci.
Jak widać, mianem cyberprzemocy możemy określać wiele zachowań. Mają one wspólny mianownik – ofiarę, sprawcę, a bardzo często także świadków agresji.
Różne oblicza przemocy
Przemoc fizyczna i psychiczna wśród dzieci i nastolatków nie jest nowym zjawiskiem. Występuje w grupach rówieśniczych od zawsze, jednak wraz z rozwojem internetu przybrała inny charakter. Przede wszystkim z mniejszych środowisk (klasa, szkoła, grupa znajomych z sąsiedztwa) przeniosła się do przestrzeni publicznej, gdzie każdy może być jej świadkiem lub wręcz dołączyć do oprawców.
Pomoc można uzyskać pod niżej podanymi numerami:
800-12-12-12
116 111
K. Ciesielska – pedagog szkolny