Szkoła Przysposabiająca do Pracy
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy
Przeznaczona jest dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną.
Celem edukacji w Szkole Przysposabiającej do Pracy jest wszechstronny rozwój uczniów na miarę indywidualnych możliwości oraz przygotowanie do codziennego życia tak, aby byli zaradni, umieli sterować własnym zachowaniem, by mogli uczestniczyć w życiu społecznym.
Nauka w szkole trwa 3 lata, ale istnieje możliwość przedłużenia etapu nauczania do 24 roku życia ucznia. Klasy liczą od 6 do 8 uczniów. Nauka opiera się na opracowanych indywidualnie dla każdego ucznia, programach edukacyjno-terapeutycznych, a ocenianie postępów uczniów ma charakter opisowy.
EDUKACJA W SZKOLE PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY OBEJMUJE:
Funkcjonowanie osobiste i społeczne -- są to zajęcia, na których uczniowie doskonalą wiadomości zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych w zakresie czytania, pisania, elementarnych pojęć matematycznych, podstawowej wiedzy z zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego, a także nabywają umiejętności przydatne w dorosłym życiu, np. korzystania z instytucji użyteczności publicznej, posługiwania się pieniędzmi, pełnienia różnych ról społecznych.
Przysposobienie do pracy -- w ramach tego przedmiotu uczniowie są przygotowywani do nabycia umiejętności praktycznych i wykonywania czynności pracy wynikających z następujących dziedzin:
GOSPODARSTWO DOMOWE -- obejmuje szeroki zakres prac opartych na prowadzeniu gospodarstwa domowego, tj. sprzątanie, prasowanie, pranie oraz sporządzanie i wydawanie posiłków.
PRACE OGRODNICZE -- uprawa i pielęgnacja roślin, prace na działce, tworzenie różnorodnych kompozycji kwiatowych, stroików świątecznych.
PRACE BIUROWE -- obsługa urządzeń biurowych typu: kserokopiarka, komputer (przepisywanie tekstów).
PRACE STOLARSKIE -- wytwarzanie drobnych przedmiotów z drewna: kwietniki, wieszaki, zabawki oraz naprawy stolarskie.
ELEMENTY SZYCIA RĘCZNEGO I MASZYNOWEGO -- zastosowanie ściegów podstawowych i ozdobnych w drobnych naprawach krawieckich oraz haftowaniu; szycie prostych wyrobów, tj. ściereczek, zasłon, rękawic kuchennych itp.
RĘKODZIELNICTWO -- wytwarzanie drobnych przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich z zastosowaniem różnych technik.
Rewalidację indywidualną -- (ogólnorozwojową, logopedyczną) -- zajęcia te wspomagają rozwój uczniów, usprawniają zaburzone funkcje, rozwijają zainteresowania.
Wychowanie fizyczne -- umożliwia usprawnianie obniżonych funkcji ruchowych u uczniów, pozwala kształtować ich sylwetkę, uczy sportowej rywalizacji. Zajęcia odbywają się w sali gimnastycznej, siłowniach i na terenach sportowych.
Zajęcia kształtujące kreatywność -- (plastyczne, wokalno-muzyczne, teatralne) -- w trakcie tych zajęć uczniowie rozwijają swoje uzdolnienia, zainteresowania i talenty.
Religię
W celu zwiększenia atrakcyjności procesu edukacyjnego i pogłębienia umiejętności społecznych uczniów organizowane są różnorodne wycieczki dydaktyczne, wystawy, konkursy itp.